Vad ska man äta innan träning

Har du också varit med om att du stressat iväg till träningen för att snart inse att det vare sig finns energi eller lust? Vad du äter innan träningen kommer att påverka hur din prestation ser ut. Många tipsar om att ta en banan innan träningen, men faktum är att det finns mer invecklade tips än så. Det beror nämligen på vad eller hur du ska träna. För dig som vill uppnå ökad muskelmassa bör du exempelvis se till att få i dig kolhydrater inför träningen. Du kan dessutom äta runt en timme innan du börjar träna.

För dig som däremot ska springa ett maraton och vill uppnå fettförbränning och därmed träna kondition, bör du inte äta senare än två timmar innan träning. Och du bör satsa på protein och fett. Nötter eller kyckling är två bra exempel. För fettförbränning är det allra bäst att börja dagen med ett konditionspass, då på fastande mage. För att kunna återskapa samma förutsättningar om du tränar senare under dagen gäller det alltså att inte äta för nära inpå träningspasset.

 

Viktigt att äta innan och efter

Träning är superviktigt för kroppen och knoppen. Men om du vill uppnå särskilda resultat kan det vara bra att veta lite mer om hur du ska äta innan träningen drar igång. Dels behöver du få i dig energi inför själva passet, för att orka. Men för att kroppen inte ska bryta ner musklerna efter träningen behöver du även fylla på med protein och kolhydrater. Tänk dock på att få i dig rätt sorts kolhydrater.

 

Kolhydrater – energi du behöver

Efter ett träningspass behöver kroppen få i sig energi som kan användas för att återhämta musklerna och för att muskelmassan inte ska försvinna. Det är bra med både protein och kolhydrater. Men vilken sorts kolhydrater ska du sikta på då? Du vill ha långsamma kolhydrater efter träningen, alltså inget för sockrigt som får blodsockernivåerna att skjuta i höjden. Satsa på bananer, rotfrukter, baljväxter och havregryn. Protein är också viktigt att få i dig efter träningen, här finns också mängder av alternativ, både animaliska och vegetariska/veganska.

    Lämna en kommentar