Därför ska du ha en roddmaskin för konditionsträning

En bra kondition är något som vi alla borde sträva efter, men om du har tröttnad på träningscykel, löpband eller att gå på en powerwalk så kanske du ska testa något annat? En roddmaskin är kanske det du behöver!

Att träna med en roddmaskin för konditionsträning har många fördelar, men det finns även vissa saker som du måste tänka på innan du skaffar en.

I den här artikeln ska vi ge dig all information om roddmaskiner du kan tänkas behöva och visa dig varför det är ett bra sätt att träna på!

Ett redskap för mångsidig träning

Faktum är att en roddmaskin ger kroppen en väldigt allsidig träning jämfört med till exempel ett löpband eller en träningscykel. Medan de två sistnämnda mest tränar din underkropp så aktiverar en roddmaskin muskler i både ben och överkropp.

Beroende på vilket grepp du använder så kan du justera vilka muskler det är som aktiveras, och om du växlar mellan dessa grepp under ett pass kan du alltså träna hela kroppens muskler samtidigt som du tränar hjärtat för bättre kondition.

Olika typer av roddmaskin

Det finns olika modeller av roddmaskiner där den viktigaste skillnaden är hur motståndet när man ror skapas. De olika typerna av motstånd är:

  • Hydrauliskt motstånd
  • Gummiband
  • Magnetiskt motstånd
  • Luftmotstånd

De billigare varianterna av roddmaskiner brukar ha gummiband eller hydrauliskt motstånd och de dyrare luftmotstånd, magnetiskt eller en kombination av de båda.

Vad kostar en roddmaskin?

Det finns olika prisklasser på roddmaskiner och de billigaste ligger någonstans runt 3000 kr och de dyraste kan kosta en bra bit över 10000 kr.

Fördelar och nackdelar

Som med allt annat finns det för- och nackdelar med roddmaskiner:

Fördelar

  • Relativt enkel att använda.
  • Träning av fler muskelgrupper än med andra vanliga konditionsmaskiner.
  • Effektiv träning för konditionen.
  • De flesta modeller är enkla att fälla ihop så att de tar mindre plats.

Nackdelar

  • Kan vara svårt för vissa personer att få till rätt teknik. Det är viktigt att man inte rycker i handtaget när man tränar för det kan leda till ont i rygg och nacke.
  • Om du har problem med knäna eller ryggen så kan det vara svårt för dig att använda en roddmaskin.
  • Även om den går att fälla ihop så kräver en utfälld roddmaskin ganska mycket plats.
  • Roddmaskiner passar oftast inte kraftigt överviktiga personer så bra.

Om du vill hitta en roddmaskin som passar dig så ska du kolla in ett stort test av roddmaskiner på sidan Hemfakta.se!

Lämna en kommentar